Øv til leseprøven
Øv på å lese tekster på norsk, for eksempel i aviser og på nett. Du kan også trene på eksempeloppgaver for å øve deg til leseprøven.
Leseprøven tester ikke kunnskapen din, bare språk.
For å få et godt resultat på prøven bør du:
- øve på å lese og forstå norsk.
- bli kjent med innholdet i prøven og oppgavetypene.
- øve på eksempeloppgavene for leseprøven.
Slik er oppgavene i leseprøven
Tekstene i prøven er det korte, siden du bare har 75 minutter til å ta prøven.
Tekstene er tilpasset nivået. Tekster på A1–A2-nivå er kortere og enklere enn tekster på B1–B2-nivå.
Tekstene er entydige. Det er bare ett riktig svar på hvert spørsmål.
Nivå
Det er forskjellige oppgaver i leseprøven på de forskjellige språknivåene. Husk å lese oppgaven nøye før du svarer.
Bruk eksempeloppgavene til å forberede deg på hvordan oppgavetypene ser ut, og for å bli kjent med hvordan du skal svare på oppgavene. Dette er bare eksempler. Du vil ikke få disse oppgavene i prøven, men du vil få oppgaver som ligner.
Du får ikke vite hvilket nivå du er på. Men du får vite hvor mange oppgaver du svarer riktig på.
Velg målform
Når du åpner eksempeloppgavene, kan du velge om du vil gjøre dem på bokmål eller nynorsk.
Du må bruke en datamaskin (pc) for å ta eksempeloppgavene. De fungerer ikke på en mobiltelefon eller nettbrett.
Eksempeloppgaver
Hovedprøven på A1–A2 har oppgaver på nivå A1 og A2. (Men du kan også få B1-oppgaver i forprøvene.)
Du kan du se eksempler på de oppgave-typene som finnes på A1 og A2 i listen under.
Noen eksempel-oppgaver er lettere enn A1, men de fleste er på A1 eller A2-nivå. Hvis du er på A1-nivå, er det normalt at du ikke klarer A2-oppgavene.
Tips: Ikke bruk lang tid på veldig vanskelige oppgaver. Gå videre til neste oppgave. Får du tid, kan du gå tilbake senere.
Noen oppgaver har vanskelige ord. Du kan klare mange av disse oppgavene selv om du ikke kan alle ordene.
Oppgavetypene du finner på A1-A2 er:
- Klikk i bilde og kalender
- Eksempeloppgaver: Klikk i bilde og kalender (nivå A1-A2)
- Velg riktig bilde
- Eksempeloppgaver: Velg riktig bilde (nivå A1-A2)
- Velg riktig tekst
- Eksempeloppgaver: Velg riktig tekst (nivå A1-A2)
- Flervalgsoppgaver
- Eksempeloppgaver: Flervalgsoppgaver (nivå A1-A2)
- Klikk på riktig ord
- Eksempeloppgaver: Klikk på riktig ord (nivå A2-B1)
Hovedprøven på A2–B1 har oppgaver på A2- og B1-nivå. (Men du vil også få A1 oppgaver i forprøvene.)
Du kan se eksempler på de oppgavetypene som finnes på A2 og B1 i listen under.
De fleste eksempel-oppgavene er på A2- eller B1-nivå. Hvis du er på A2-nivå, er det normalt at du ikke klarer B1-oppgavene.
Tips: Ikke bruk lang tid på vanskelige oppgaver. Gå videre til neste oppgave. Får du tid, kan du gå tilbake senere.
Noen oppgaver har vanskelige ord. Du kan klare mange av disse oppgavene selv om du ikke kan alle ordene.
Oppgavetypene du finner på A2-B1 er:
- Velg riktig tekst
- Eksempeloppgaver: Velg riktig tekst (nivå A1-A2)
- Flervalgsoppgaver
- Eksempeloppgaver: Flervalgsoppgaver (nivå A2-B1)
- Klikk på riktig navn – hvem kan si dette?
- Eksempeloppgaver: Klikk på riktig navn – hvem kan si dette? (nivå A2-B1)
- Flytt avsnitt
- Eksempeloppgaver: Flytt avsnitt (nivå B1)
- Klikk på riktig ord
- Eksempeloppgaver: Klikk på riktig ord (nivå A2-B1)
Hovedprøven på B1-B2 har oppgaver på B1- og B2-nivå. (Men du vil også få A1- og A2-oppgaver i forprøvene.)
Du kan se eksempler på de oppgavetypene som finnes på B1 og B2 i listen under.
De fleste eksempeloppgavene her er på B1- eller B2-nivå. Hvis du er på B1-nivå, er det normalt at du ikke klarer B2-oppgavene.
Noen oppgaver har vanskelige ord. Du kan klare mange av disse oppgavene selv om du ikke kan alle ordene.
Oppgavetypene du finner på B1-B2 er:
- Flytt avsnitt
- Eksempeloppgaver: Flytt avsnitt (nivå B1)
- Flervalgsoppgaver – lang og kort
- Eksempeloppgaver: Flervalgsoppgaver (nivå B1-B2)
- Lukeoppgaver
- Eksempeloppgaver: Lukeoppgave – fyll inn riktig ord (nivå B1)
- Klikk på riktig navn – hvem handler det om?
- Eksempeloppgaver: Klikk på riktig navn – hvem handler det om? (nivå B2)
- Klikk på riktig ord
- Eksempeloppgaver: Klikk på riktig ord (nivå A2-B1)
Tips til å jobbe med leseoppgavene
Leseoppgavene er forskjellige. Les tekstene på den måten som oppgaven krever.
Det er viktig å lese målrettet for å spare tid. Les spørsmålet og svaralternativene før du leser teksten - så vet du hva du skal se etter i teksten. Det er ikke sikkert du trenger å lese teksten veldig nøye for å svare på oppgaven. Men det er lurt å lese spørsmålet sakte og nøye.
En leser med svært gode norskferdigheter kan gjøre alle oppgavene i en leseprøve på 10-20 minutter. Kandidatene kan bruke 75 minutter. For å kunne studere på universitet eller høyskole må man være på B2-nivå. Hvis man ikke klarer leseprøven på denne tiden, er man ikke på B2, og vil nok også streve med å lese pensum på et universitetsstudium.
Under får du tips til hvordan du kan løse de forskjellige oppgavetypene.
Jobbe med flervalgsoppgaver (for nivå A1-B2)
Flervalgsoppgaver (oppgaver med flere valg) har ett spørsmål og flere alternativer du kan velge mellom. Bare ett av alternativene er riktig.
Oppgaven har en tekst du må lese for å finne det riktige svaret.
Noen flervalgsoppgaver har lange tekster og flere spørsmål til samme tekst. Les det du trenger for å svare på spørsmålet. Kanskje du ikke trenger å lese hele teksten.
Du svarer på denne oppgaven ved å klikke på riktig svar.
Eksempeloppgave:
Les og klikk på riktig svar
Ikke les mer enn du trenger for å svare.
I denne oppgaven er spørsmålet «Hvem skriver Omar e-post til?» Du ser at det står «Hei Arvid» øverst. Kanskje er svaret «Arvid»? Men «Arvid» er ikke et av svar-alternativene. Tanita er et navn, så Arvid kan være ansatt på NAV, en lærer eller tannlegen. Når du leser teksten, ser du at meldingen handler om at Omar kommer sent på skolen. Men han skal komme til timen klokka 10. Det er bare læreren som trenger å vite dette. Derfor må Arvid være læreren til Omar.
Noen flervalgsoppgaver på A2-nivå har lange tekster og flere spørsmål til samme tekst. Les det du trenger for å svare på spørsmålet. Kanskje du ikke trenger å lese hele teksten.
I dette spørsmålet skal du finne ut hva Jonas trenger penger til. Du leser svaralternativene, og begynner å lese teksten. Du kommer til setningen «Nå har han bruk for ekstra penger slik at han kan bli med noen kamerater på påskeferie.» Du leser svaralternativene igjen. «Fjelltur» kan passe, eller kanskje han trenger «sportsutstyr» til påskeferien? Du leser videre at en kamerat «har fått leie en hytte på fjellet.» Da vet du at «fjelltur» er riktig svar. Du trenger ikke å lese resten av teksten.
Forberedelse/øving:
For å forberede deg til Flervalgs-oppgaver på A1 og A2-nivå bør du øve på oppgaver der du skal lete etter et bestemt innhold i en tekst. Arbeidsbøker til læreverk har ofte mange slike oppgaver.
Når du forstår spørsmålet, kan du øve på å lese teksten så fort du kan. Bruk minst mulig tid på å finne svaret.
Velg riktig bilde (for nivå A1)
I denne oppgaven skal du finne bildet som passer til teksten. Du svarer på denne oppgaven ved å klikke på riktig bilde.
Eksempeloppgave: Velg riktig bilde (nivå A1 - A2)
I oppgaven skal du finne bildet som passer til teksten. Se først på bildene. Les så raskt gjennom teksten.
Så skal du finne nok informasjon til å velge rett bilde. "Varmt" og "sol" passer ikke med de to bildene til høyre. Du leser videre og finner "t-skjorte". Du kan da se at det ikke kan være bildet til venstre. Les siste setning raskt. Du ser at svaret ditt er riktig. Klikk på bilde nr. 2 og gå videre til neste oppgave.
Klikk i bilde og kalender (for nivå A1 og A2)
Du svarer på denne oppgaven ved å klikke på riktig sted i bildet eller riktig dag eller måned i kalenderen.
Eksempeloppgave: Klikk i bilde og kalender (nivå A1-A2)
I noen oppgaver blir du bedt om å finne bestemte opplysninger. Da er det ikke nødvendig å forstå absolutt alt i teksten for å svare på spørsmålet. Finn det du trenger for å svare, og gå videre. Ikke bruk tid på å lese alt like nøye. Du trenger ikke å forstå alt.
Andre oppgaver spør hva som er hovedinnholdet eller temaet i teksten. Da trenger du ikke å få med deg alle detaljene, og heller ikke å forstå absolutt alle ordene. Les spørsmålet og svaralternativene først. Da vet du hva du skal se etter når du leser teksten.
For å forberede deg til bildeoppgaver bør du jobbe mye med læreboka di. Les tekstene mange ganger, øv på ordene og gjør oppgavene.
- Se på bildet.
- Les teksten så raskt du kan.
- Finn ut hva du skal gjøre.
- klikke på Tommy
- Hva får du vite om Tommy?
- han liker "å lese", han leste "i går kveld", "nå" er han "trøtt", og han har "sovnet."
- Klikk på gutten som sover
Oppgaven er å klikke på riktig sted i bildet. Da må du først lese oppgaveteksten for å vite hvor du skal klikke.
Det står at Tommy har sovnet. Du ser at det er en gutt som ligger med hodet på pulten. Det er Tommy, og du må klikke på Tommy i bildet for å svare på oppgaven.
Velg riktig tekst (for nivå A2)
I oppgavene der du skal velge riktig tekst får du ett spørsmål og du skal velge den teksten som passer til spørsmålet.
For å forberede deg til denne oppgaven bør du lese enkle, ekte tekster: brosjyrer, annonser, nyheter på nettet og chat. Øv på å lese fort gjennom teksten, og fortell deg selv hva du forstår etterpå.
Eksempeloppgave: Velg riktig tekst (nivå A1-A2)
Her skal du lete etter informasjon: «Hvem har ikke penger?».
Les spørsmålet først, og begynn så å lese tekstene raskt.
Når du finner svaret, bør du lese denne teksten sakte, for å sjekke at du har forstått rett.
Hvis du er sikker på svaret, trenger du ikke lese de andre tekstene. Klikk på riktig tekstmelding.
Klikk på riktig ord (for nivå A2 og B1)
Du svarer på denne oppgaven ved å klikke på et ord i teksten som betyr omtrent det samme som ordet/uttrykket i oppgaven. Bytter du ordet i teksten med ordet i oppgaven, skal setningen fortsatt være riktig.
Eksempeloppgave: Klikk på riktig ord (nivå A2-B1)
Ordet i spørsmålet skal være ganske lett, mens ordet i teksten antakelig er ukjent for deg. Du skal prøve å forstå teksten som helhet, uten å forstå alle ordene. Så kan du bruke dette til å gjette hva de ordene du ikke kan, kan bety. Når du tror at du har funnet riktig svar, kan du prøve å bytte ut ordet i teksten med ordet/uttrykket i spørsmålet. Hvis teksten nå gir mening og setningen er riktig, har du funnet rett ord.
Det er mange vanskelige ord i disse tekstene. Du må ikke kunne disse ordene for å klare oppgavene. Forstår du teksten som helhet, skal du klare å svare riktig.
Hvis du bytter ut ordet «utfører» med «gjør», får du en riktig setning, og teksten gir mening. Klikk på ordet «utfører».
Klikk på riktig navn – hvem kan si dette? (for nivå B1)
Disse oppgavene handler om flere personer. Du svarer på denne oppgaven ved å klikke på riktig navn.
Eksempeloppgaver: Klikk på riktig navn – hvem kan si dette? (nivå A2-B1)
Les spørsmålet, og se litt nedover tekstene. Kanskje kan du se med en gang at én person er spesielt sannsynlig. Hvis du leser starten på disse tekstene, ser du at den siste er bonde. Det er mer sannsynlig at en bonde mener noe om jordbruk enn at en kranfører, en elektriker eller en dataingeniør gjør det. Les resten av teksten om Mons og se om han synes at det er vanskelig å leve av jordbruk. Hvis du er sikker på at Mons er svaret, trenger du ikke lese resten.
I denne oppgaven står det ikke klart hva Mons mener. Da må du lese de andre tekstene også for å se om det står noe om jordbruk der. Det gjør det ikke. Dermed må Mons likevel være riktig svar.
Flytt avsnitt (for nivå B1)
Denne oppgaven består av seks avsnitt som står i feil rekkefølge. Det første avsnittet kan ikke flyttes, de andre må flyttes for at teksten skal gi mening.
Eksempeloppgaver: Flytt avsnitt (nivå B1)
Det er mange ting som kan fortelle deg hvilken rekkefølge avsnittene skal stå i:
- Hendelser: Hvis teksten har en handling, kan du ofte se at noen hendelser må komme før andre. I teksten under reiser personen fra Tyrkia til Norge. Du kan prøve å finne ut hva som skjer i Tyrkia, og hva som skjer i Norge. I avsnitt 2 er han allerede i Norge, mens det står i avsnitt 3 at han reiste til Norge. Derfor må avsnitt 3 stå før avsnitt 2. Denne teksten er en fortelling, og det er først og fremst hendelsene som viser rekkefølgen på avsnittene.
- Tidsangivelser: Ord og uttrykk som «etterpå», «noen år senere», og «da han var ferdig med …» kan vise at noe må komme etter noe annet. I teksten under begynner et av avsnittene med «Da den ene sønnen var 30». Hvis det er andre avsnitt om sønnen, kan dette vise deg rekkefølgen på avsnittene. I det siste avsnittet står det at Mehmet giftet seg og fikk to sønner. Dette må komme før det som sier at sønnen var 30.
- Pronomen: Pronomen som «han, hun og de» kan bare brukes etter at personene er introdusert. I denne teksten introduseres Mehmet i første avsnitt, og derfor kan vi bruke «han» i resten av teksten.
Denne oppgavetypen krever ofte mye arbeid, og det kan være nødvendig å lese avsnittene flere ganger.
Lukeoppgave – fyll inn riktig ord (for nivå B1 og B2)
Disse oppgavene tester forståelse av teksten som helhet.
Eksempeloppgaver: Lukeoppgave – fyll inn riktig ord (nivå B1)
Du skal velge et ord, en del av en setning eller en setning som passer inn i teksten. Det som mangler viser sammenheng i teksten, som for eksempel årsak, følge, resultat, konklusjon, eller vurdering.
Her bør du først åpne svaralternativene og lese raskt gjennom dem. Les så hele teksten raskt, for å se om du kan forstå helheten. Deretter kan du lese grundigere, og eventuelt teste de forskjellige alternativene for å se om de fungerer.
Teksten har huller eller «luker» der det mangler noe. Når du klikker på pilen, får du se fire alternativer. Du svarer på denne oppgaven ved å klikke på riktig alternativ (ord), så kommer det inn i teksten.
Klikk på riktig navn – hvem handler det om? (for nivå B2)
Du svarer på denne oppgaven ved å klikke på navnet til personen som er riktig svar i oppgaven.
Eksempeloppgaver: Klikk på riktig navn – hvem handler det om? (nivå B2)
Denne oppgaven har tekster om flere personer. Her blir du spurt om noe som ikke er direkte uttrykt i teksten, men som man kan forstå ut fra teksten. Det er ganske mye tekst, så det er lurt å lese spørsmålet, og så lese raskt gjennom teksten for å se om
- Du ser rett svar med det samme, eller
- Det er klart hvem det ikke kan være
Spørsmålet i dette er eksemplet er "Hvem mener det er viktig å dra utenlands i ferien?»
Begynn på første tekst og prøv de to spørsmålene på begynnelsen.
Du ser at Pernille pleier å være på fjellet - det står ikke at dette er i et annet land, så da er det antakelig ikke henne.
Gå videre til neste tekst. "Oppdage nye steder" kan være utenfor Norge. Han kan det være, men vi trenger mer informasjon.
Da kan vi enten lese resten av denne teksten, eller gå videre til neste.
Hvis vi fortsetter til Elena, ser vi at hun "må ha sol." Det får man ikke alltid i Norge om sommeren. Her bør vi lese videre. Vi ser da at hun reiser til "Sør-Europa" hvert år." Da har vi svaret, men for sikkerhets skyld er det lurt å lese resten av denne teksten. Det kan jo være at noe har endret seg i det siste. Vi leser resten av teksten om Elena, og ser at det ikke er noe som sier at hun har sluttet å reise til Sør-Europa. Dermed kan vi la være å lese om Erik og Rikke.
Hvis du synes det er ubehagelig å ikke lese alle tekstene, kan du lese raskt gjennom resten, men ikke prøv å forstå absolutt alle ordene.
Øv deg på å lese norsk
Du bør lese så mye norsk tekst som mulig. Det er lurt å også lese andre ting enn læreboka.
Du kan for eksempel øve på å lese:
- Korte beskjeder med informasjon eller instruksjoner (for eksempel på jobben, skolen eller i borettslaget)
- Oppslag hos legen, på skolen eller på butikken
- Brev/e-post (både personlige brev og offisielle brev, som den typen man får fra for eksempel kommunen)
- Chattemeldinger / tekstmeldinger (SMS)
- Innlegg i sosiale medier
- Reklame
- Avisartikler
- Kronikker
- Bøker