Norskprøven C1 – høyere akademisk nivå
Muligheter til å klage
Du kan klage på resultatet på begge delprøvene i norsk på nivå C1. Du kan også klage på formelle feil ved gjennomføringen av prøvene.
Klage på resultatet
Du kan klage på resultatet på både delprøve i lytteforståelse og skriftlig framstilling og delprøve i leseforståelse og muntlig kommunikasjon.
Når du klager, kan du få samme resultat eller et bedre resultat.
Frist for å klage på resultat
Fristen for å klage er 18. juli hvis du tok prøven i juni.
Klagefristen er alltid 4 uker etter at resultatet er klart.
Slik klager du
Hvis du vil klage på resultatet på prøven i norsk C1, er det flere måter du kan gjøre det på. Du kan bruke et digitalt skjema eller du kan sende oss klagen i posten.
Du kan klage fra du får resultatet og fram til klagefristen.
Du kan bruke vårt klageskjema og sende klagen digitalt til oss:
- Send klage på resultat - norskprøve C1. Lenke til skjema vil bli tilgjengelig ved resultatslipp.
Du kan også klage via Min side. Etter at du har logget inn, finner du lenke til informasjon om klage nederst på siden. Der det står "Vil du registrere en klage" klikker på lenken der det står "klikk her".
Send klage i posten
Du kan sende din klage som et brev i posten. Husk å skrive både navnet ditt og kandidatnummeret ditt i brevet. Skriv også hvilken delprøve du vil klage på.
Adressen du må sende klagen til er:
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse
Postboks 1093
5809 Bergen
Svar på klagen
Det tar vanligvis 4–6 uker før du får svar på klagen din. Hvis det er mange som sender inn klage på prøven, kan det ta litt lengre tid.
Klage på formelle feil
Formelle feil kan for eksempel være tekniske feil på prøvedagen som du mener kan ha påvirket resultatet ditt.
Fristen for å klage på formelle feil er tre uker etter at du tok prøven. Du må sende klagen til prøvestedet (der du tok prøven).
Ta en ny prøve
Hvis du ikke er fornøyd med resultatet ditt, kan du melde deg på en ny prøve. Du må betale for å ta den nye prøven.