Norskprøve tegnspråk
Muligheter til å klage
Du kan bare klage på resultatet på skriveprøven (også kalt delprøven i skriftlig framstilling). Det er ikke mulig å klage på resultatene fra de andre delprøvene, men du kan klage på feil som skjer under gjennomføringen av prøven. Du kan også klage på vedtaket hvis du blir tatt for fusk.
Klage på resultatet
Du kan bare klage på resultatet på delprøve i skriftlig framstilling.
Når du klager kan du få:
- det samme resultatet som du opprinnelig fikk.
- et dårligere resultat enn du opprinnelig fikk.
- et bedre resultat enn du opprinnelig fikk.
Du kan ikke klage på nytt etter at du har fått resultatet fra klagebehandlingen. Hvis du ikke får et bedre resultat, får du vite hvilke kriterier som gjør at du ikke har fått et høyere resultat.
Du kan ikke klage på resultatene fra leseprøven, avlesningsprøven eller prøven i tegnspråklig kommunikasjon.
Frist for å klage på resultatet
Fristen for å klage på delprøven i skriftlig framstilling var 19. november, hvis du tok prøven i september.
Klagefristen er alltid 4 uker etter at resultatet er klart.
Slik klager du
Hvis du vil klage på resultatet på delprøven i skriftlig framstilling, er det flere måter du kan gjøre det på. Du kan bruke et digitalt skjema eller du kan sende oss klagen i posten.
Du kan klage fra du får resultatet og fram til klagefristen.
Du kan bruke vårt klageskjema, og sende klagen digitalt til oss:
- Send klage på resultat - norskprøve skriftlig framstilling. Lenken til skjema vil bli tilgjengelig ved resultatslipp.
Du kan også klage via Min side. Etter at du har logget inn finner du lenke til informasjon om klage nederst på siden. Der det står "Vil du registrere en klage" klikker på lenken der det står "klikk her".
Send klage i posten
Du kan sende din klage som et brev i posten. Husk å skrive både navnet ditt og kandidatnummeret ditt i brevet.
Adressen du må sende klagen til er:
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse
Postboks 1093
5809 Bergen
Svar på klagen
Det tar vanligvis 4–6 uker før du får svar på klagen din. Hvis det er mange som sender inn klage på prøven kan det ta litt lengre tid.
Klage på formelle feil
Formelle feil kan for eksempel være tekniske feil på prøvedagen som du mener kan ha påvirket resultatet ditt.
Fristen for å klage på formelle feil er tre uker etter at du tok prøven. Du må sende klagen til prøvestedet (der du tok prøven).
Klage på vedtak om fusk
Hvis du får vedtak om at du har fusket, kan du klage på dette vedtaket.
Hvis du fikk vedtaket av prøvestedet der du tok prøven, sender du klagen til prøvestedet.
Hvis du fikk vedtaket av HK-dir, kan du klage til HK-dir.
Hvis du ikke får medhold, blir klagen sendt videre til statsforvalteren. Du får mer informasjon om dette i vedtaksbrevet.
Ta en ny prøve
Hvis du ikke er fornøyd med resultatet ditt, kan du melde deg på en ny prøve. Du må betale for å ta den nye prøven.
Har du tenkt å melde deg opp til ny prøve før du har fått svar på klage din? Hvis du får et bedre resultat fra klagebehandlingen og ikke vil ta prøven på nytt, må du likevel betale for prøven du har meldt deg på til.
Datoer for de neste prøvene
Våren 2024:
- Prøveperiode: 11.–15. mars
- Resultat: fra 10. april og framover
- Frist for å klage: 8. mai
Sommeren 2024:
- Påmeldingsperiode: 15.–19. april
- Prøveperiode: 21. mai–31. mai
- Resultat: fra 20. juni og framover
- Frist for å klage: 18. juli
Høsten 2024:
- Påmeldingsperiode: 19.–23. august
- Prøveperiode: 23.–27. september
- Resultat: fra 22. oktober og framover
- Frist for å klage: 19. november
Vinteren 2024:
- Påmeldingsperiode: 28. oktober–1. november
- Prøveperiode: 2.–6. desember
- Resultat: fra 9. januar 2025 og framover
- Frist for å klage: 6. februar 2025